شیر بای پس

شیر بای پس اتوماتیک در داخل بدنه پمپ و در مسیر لوله متصل به چند راهه رفت مدار گرمایش قرار دارد . و ظیفه این قطعه این است که در صورت بالابودن افت فشار در مدار گرمایش رادیاتورها و یا مسدود شدن مسیر گردش آب در رادیاتورها ، باعث گردش آب در مدار داخلی دستگاه می گردد تا به پمپ و مبدل دستگاه آسیبی وارد نشود .
در صورت بالابودن افت فشار در مدار گرمایش و نیاز به استفاده از یک پمپ با حد بالاتر باید شیر بای پس نیز تعویض گردد.

شیرگاز
شیر گاز در زیر محفظه احتراق قرار داده شده است و وظیفه آن ارسال و تنظیم جریان گاز به مشعل می باشد .
شیرگاز شامل یک بدنه آلومینیومی با دوشیر برقی می باشد که این شیر برقی های به لحاظ مکانیکی سری ولی به لحاظ الکتریکی موازی می باشند .
بخش تنظیم کننده جریان گاز ( مدولاتور) یک بخش یکپارچه با شیر گاز می باشد که با تغییر جریان الکنریکی ارسالی از سوی برد به مدلاتور میزان جریان گاز به مشعل متناسب با نیاز تغییر می کند .
این پیکربندی شیرگاز تضمین می کند که جریان گاز به مشعل در صورت بروز هر عیبی متوقف می گردد .

شیر اطمینان (safety Valve)

شیر اطمینان در زیر پمپ سیرکولاتور قرار داده شده است و وظیفه آن جلوگیری از بالارفتن پیش از حد فشار در مدار گرمایش در اثر بالارفتن دما و با بیش از حد پرشدن سیستم می باشد .
فشار عملکرد شیر اطمینان ۳bar می باشد .

منبع انبساط ( Expansion Tank)

منبع انبساط بین دو فریم عمودی چپ و راست قرار داده شده است و وظیفه آن خنثی کردن تغییر حجم و فشار افزایش یافته آب ، در اثر حرارت در مدار گرمایش می باشد .
منبع انبساط شامل دو پوسته فلزی مجزا می باشد که یک دیافراگم لاستیکی در بین این دو پوسته قرار دارد و در یک طرف منبع انبساط هوا و با یک گاز یک اثر مانند نیتروژن با فشار ۱bar و در طرف دیگر آن آب می باشد و چنانچه کمتر شود هوای موجود در سمت هوای منبع انبساط فشار لازم را اعمال کرده و آب مورد نیاز را وارد سیستم می کند تا تعادل برقرار شود . حجم منبع انبساط مورد استفاد در این شوفاژها ۸ لیتر و برای یک سیستم که حجم آب گیری آن در حدود ۱۰۰lit است مناسب می باشد .
اگر حجم آبگیری سیستم پیش از مقدار ذکر شده باشد باید از یک منبع انبساط با حجم بیشتر و با یک منبع انبساط کمکی استفاده نمود .

فن ( فقط مدل های KIS)

فن در داخل محفظه بسته و در بالای محفظه احتراق قرار داده شده است و وظیفه آن خروج اجباری محصولات احتراق از محفظه به سمت بیرون و همچنین مکش هوای مورد نیاز احتراق به داخل محفظه بسته می باشد . این فن بطور ویژه برای کاربرد مذکور طراحی شده و کاملا بی صدا و داری بازده بالا می باشد .

ونتوری ( فقط مدلهای Kid)

ونتوری بر روی بدنه فن قرار داده شده است و وظیفه آن کنترل بدون توقف بر روی تخلیه محصولات احتراق می باشد . با عبور دود از داخل این قطعه و زیاد شدن سرعت در گلوگاه فشار استاتیک در این نقطه کاهش یافته و باعث می شود که هوای زیر دیافراگم کلید فشار ایمنی دودکش از طریق شیلنگ رابط بین ونتوری و کلید فشار به داخل ونتوری مکیده شود و با تغییر شکل دیافراگم داخل کلید فشار میکروسوئیچ عمل نماید .

توصیف اصول عملکرد

هنگامیکه یکی از شیرهای خروجی آبگرم مصرفی بازگردد آب سرد از طریق ورودی مدار آبگرم مصرفی پس از عبور از فیلتر وارد فلوسوئیچ میگردد.
هنگامیکه اب عبوری از داخل فلوسوئیچ به پیش ۲/۵ لیتر در دقیقه می رسد شناور قرارگرقته در داخل فلوسوئیچ را به سمت بالا حرکت می دهد .
هنگامیکه شناور به بخش بالائی فلوسوئیچ میرسد میدان مغناطیسی آهن ربای بالای شناور باعث اتصال کنتاکت های رله موجود بر روی بدنه فلوسوئیچ می گردد.
سپس آب پس از خروج از فلوسوئیچ از طریق یک لوله رابط به محدود کننده جریان آبگرم مصرفی میرسد و پس از عبور از آن وارد مبدل حرارتی دو منظوره می شود .

اصول عملکرد الکترونیکی در مدار آبگرم مصرفی (DHW)
هنگامیکه نیازی برای گرمایش ساختمان وجود ندارد و تنها به آبگرم مصرفی نیاز می باشد دسته انتخاب وضعیت را بر روی موقعیت تابستانی قرار دهید .
زمانیکه یکی از شیرهای آبگرم مصرفی بازگردد و مقدار جریان آب عبوری در فلوسوئیچ به پیش از ۲٫۵ لیتر در دقیقه برسد فرمان فعال شدن فلوسوئیچ به برد کنترل می رسد . برد الکترونیک ابتدا متصل بودن کنتاکت های کلید ایمنی حداقل فشار آب را توسط برقرار کردن جریان الکتریکی کنترل می کند و سپس برحسب نوع شوفاژ مراحل ذیل برای فعال شدن جرقه زن و روشن شدن مشعل طی می گردد.

الف ) در مدل های KI

بعد از کنترل فعال بودن کلید ایمنی حداقل فشار آب ، متصل بودن کنتاکت های ترموستات ایمنی دودکش کنترل می گردد و در صورت فعال بودن ترموستات ایمنی دودکش، جرقه زدن و شیرگاز بطور همزمان برایروشن شدن مشعل فعال می گردند.

ب) در مدلهای KIS

بعد از کنترل فعال بودن کلید ایمنی حداقل فشار آب ، فن دستگاه راه اندازی می گردد و در صورت عدم وجود مشکل در مسیرهای خروج دود و ورود هوا به محفظه بسته و ایجاد شدن اختلاف فشار مورد نیاز برای راه اندازی کلید فشار ایمنی دودکش، این کلید فعال می گردد و با بسته شدن کنتاکت های میکروسوئیچ کلید فشار ایمنی دودکش ، جرقه زدن و شیرگاز بطور همزمان برای روشن شدن مشعل فعال می گردند .
در ابتدا شیر برقی شیر گاز ‌، دریچه عبور گاز را به منظور احتراق آهسته مشعل که بطور اتوماتیک توسط میکروپرسسور برد تنظیم شده است ، بتدریج باز می کند تا مشعل روشن گردد، سپس بلافاصله مشعل دستگاه درحالت حداکثر قرار می گیرد تا درجه حرارت آب به درجه حرارت تنظیم شده توسط پناسیومتر برسد . سپس برحسب میزان جریان آب عبوری از دستگاه و درجه حرارت تنظیم شده ، جریان گاز به مشعل تنظیم می گردد.

پناسیومتر تنظیم درجه حرارت و سنسور حرارتی(NTC) مدار آبگرم مصرفی دارای مقاومت های معین بوده و هر دو با برد کنترل در ارتباط می باشند که در ابتدا که آب ورودی سرد می باشد مشعل با حداکثر توان شروع به کار می نماید سپس درجه حرارت اندازه گیری شده توسط سنسور حرارتی در برد کنترل با درجه حرارت تنظیم شده توسط پتانسیومتر مقایسه می گردد و شعله مشعل بگونه ای تنظیم می گردد که بدون خاموش شدن مشعل دمای آبگرم به دمای تنظیم شده نزدیک شده و ثابت نگه داشته شود که در این حالت اصطلاحا می گویند دستگاه مدوله ( جریان گاز را بطور خودکار تنظیم) می گردد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.