تعمیر و نگهداری شوفاژ Bi 2020

طرز کار شوفاژ Bi2020

این دستگاه با دو وضعیت کاری برای فصول سرد و گرم می باشد، به این ترتیب که در فصل سرما آب گرم در گردش برای سیستم حرارتی و آب گرم جهت مصارف خانگی را تهیه کرده و در فصول دیگر ، دستگاه آب گرم برای مصارف خانگی را تامین می کند ، انرژی مصرفی این دستگاه از گاز شهری حاصل می شود
نحوه کار این دستگاه بر اساس ۴ مدار مختلف و مرتبط به یکدیگر می باشد که عبارتند از :

۱- مدار آب گرم در گردش
۲-مدار آب گرم مصرفی
۳- مدار کنترل جریان گاز
۴- مدار کنترل

نحوه عملکرد دستگاه
برای بررسی عملکرد بهتر دستگاه آن را در دو وضعیت زمستان و تابستان در نظر می گیریم

الف-عملکرد شوفاژ در زمستان:

۱ – مدار آب گرم در گردش

با باز کردن شیر ورودی گاز ، دسته کنترلر گاز را روی حالت پیلوت قرار می دهیم .سپس دسته کنترلر گاز را فشار داده و همزمان شستی فندک را چندین بار فشار می دهیم تا شعله پیلوت روشن گردد .در این حالت شیر ترمو الکتریک مسیر جریان گاز را باز می کند . کلید قطع و وصل را در حالت روشن قرار داده و کلید انتخاب فصل را در وضعیت زمستان قرار می دهیم . در این حالت پمپ شروع به کار کرده و شیر سه طرفه برقی مدار برگشت شوفاژ را باز کرده و مدار مبدل آب گرم مصرفی را می بندد.جریان آب از طریق جدا کننده هوا و پس از عبور از پمپ به مبدل اصلی رسیده و سپس بوسیله پنج راهه آب و از طریق لوله رفت شوفاژ به رادیاتورهای منزل وارد شده و مجددا از مسیرخروجی رادیاتورها به لوله برگشت شوفاژ باز می گردد.پس از برقراری جریان آب در مدار شوفاژ با چرخاندن دسته کنترل گاز روی حالت شعله مسیر اصلی جریان گاز از طریق شیر کنترل گاز به چند راهه گاز باز شده و مشعل ها روشن می شوند ودر نتیجه آب مدار بسته در مبدل اصلی گرم می گردد. تا زمانیکه پتانسیومتر مدار شوفاژ فرمان قطع نداده باشد مشعل ها روشن بوده و آب گرم در رادیاتورها جریان خواهد داشت .
با رسیدن دمای خروجی از مبدل اصلی به میزان تنظیم شده،شیر اصلی کنترل گاز قطع شده ولی پمپ عمل گردش آب در مدار شوفاژ را ادامه می دهد . در این حالت پس از گذشت حدود ۳ دقیقه در صورتیکه دمای خروجی مبدل اصلی از دمای تنظیم شده کمتر گردد ، مجددا شیر کنترل گاز وصل گردیده و مشعل ها روشن می گردند.
در صورتیکه از ترموستات اتاقی استفاده گردد با رسیدن دمای محیط به مقدار تنظیم شده علاوه بر مقدار کنترل گاز ، فرمان قطع پمپ نیز داده می شود .در این حالت تاخیر زمانی ۳ دقیقه نیز از بین رفته و به محض کاهش دمای محیط از میزان تنظیم شده ، مدار شوفاژ وصل می گردد.

۲- مدار آب گرم مصرفی

به محض باز شدن یکی از شیر های آب گرم مصرفی در منزل،آب سرد ورودی از طریق سنسور فشار وارد مبدل آب گرم مصرفی می شود .سنسور فشار به گونه ای است که آب سرد از یک شیپوره عبور کرده و توسط یک لوله به بالای یک دیافراگم درون سنسور فشار وصل می گردد.لوله دیگری آب را به قسمت پایین دیافراگم هدایت می کند .اختلاف فشار دو طرف دیافراگم باعث حرکت دیافراگم به طرف بالا شده واز طریق یک مجموعه اهرم و فنر ، میکروسوئیچ متصل به سنسور فشار را تحریک می نماید.
حداقل میزان آبی که باعث تحریک میکروسوئیچ می گردد، حدود ۳ لیتر در دقیقه می باشد . با اتصال پایه های میکرو سوئیچ از طریق جعبه کنترل ، فرمان الکتریکی به شیر سه طرفه داده می شود که باعث بسته شدن مدار شوفاژ و باز گردیدن مسیر جریان آب از مبدل حرارتی اصلی به مبدل آب گرم مصرفی می گردد. با این فرمان کنترل دستگاه از سنسور دمای مدار شوفاژ به سنسور دمای مدار آب گرم مصرفی منتقل می شود .با تنظیم پتانسیومتر آب گرم مصرفی روی مقدار دلخواه می توان دمای خروجی آب گرم مصرفی را تنظیم نمود ، که با این عمل شیر کنترل گاز بطور خودکار و با تغییر میزان گاز ، درجه حرارت آب گرم مصرفی را روی مقدار تنظیم شده نگه می دارد.
در صورت رسیدن دمای آب گرم به مقدار تنظیم شده توسط پتانسیومتر ، شیر اصلی کنترل گاز بسته شده و مشعل ها خاموش می گردند. در صورت بستن شیر آب گرم مصرفی مجددا مدار شیر سه طرفه از حالت مدار آب گرم به مدار شوفاژ تغییر جهت خواهد داد.

خاموش کردن دستگاه
برای خاموش کردن دستگاه باید دسته کنترلر گاز روی حالت خاموش قرار داده، کلید دستگاه را خاموش کرده و شیر ورودی گاز را ببندید .
درصورت عدم استفاده طولانی از دستگاه مخصوص در فصل زمستان بهتر است که آب ذستگاه را نیز خالی نمایید . بدین منظور شیر ورودی آب سرد را بسته و با بازکردن یکی از شیرهای آب گرم منزل ( دورترین شیر مصرف) اجازه دهید تا آب داخل میدان آب گرم تخلیه گردد.
برای تخلیه شوفاژ، شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها را ببندید . سپس با چرخاندن دسته شیر اطمینان آب داخل دستگاه را تخلیه نمایید . چرخاندن دسته شیر اطمینان را آنقدر ادامه دهید تا جریان آب داخل مدار شوفاژ کاملا * قطع گردد .

طریقه لوله کشی
قبل از نصب دستگاه باید فواصل لوله های متصل به قاب اتصال مطابق وضعیت سوراخهای موجود روی قاب باشند تا هنگام نصب دستگاه مجبور به استفاده از پیچ و خم های غیر ضروری نگردید .
لوله گاز طبیعی و لوله های رفت و برگشت شوفاژ از جنس فولادی بدون درز ۳/۴ اینچ بوده و لوله های آب مصرفی فولادی گالوانیزه ۱/۲ اینچ می باشند ، سعی کنید قبل از اقدام به نصب دستگاه وسایل و اتصالات لازم را تهیه نمایید

تعمیر پکیج ، تعمیر برد پکیج ، سرویس اسپیلت در شیراز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.