تعمیر انواع بردهای کولرهای گازی اسپلیت و اینورتر

تعمیرات تخصصی انواع بردهای کولرهای گازی را از ما بخواهید

تخصصی ترین تیم  تعمیرات برد و مجرب ترین تکنسینهای تعمیرات دستگاه در

تاسیسات ویژه پیرایش

تخصصی ترین تعمیرات انواع برد را با ما تجربه کنید
برد الکتریکی کولر گازی، از اصلی‌ترین قطعات این دستگاه کارآمد بوده و رفع ایراد و عیب یابی آن از چالش برانگیز‌ترین قسمت‌های عملیات تعمیر کولر است.
یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کولرگازی، برد الکتریکی است و خرابی آن می‌تواند در عملکرد کولرگازی اختلال ایجاد کرده و پروسه خنک کردن فضا را با مشکل مواجه کند. تعمیر و رفع ایراد این قطعه، بسیار سخت و هزینه بر است، بنابراین بهتر است قبل از بروز مشکلات جدی، علائم خرابی برد الکتریکی کولر گازی را بدانیم و به آن‌ها توجه کنیم.

آشنایی با قطعات برد کولر گازی

بهتر است برای شناخت علائم خرابی برد کولر گازی، ابتدا اجزا و قطعات این بخش از کولرگازی را بشناسیم.
  • ترانسفورماتور: این قطعه کنترل کننده‌ی مقدار ولتاژ مورد نیاز آی سی و رله‌ها است، ورودی ولتاژ در این قطعه ۲۲۰ ولت و خروجی آن ۲۴ یا ۱۲ ولت است. ترانسفورماتور، در پروسه کنترل ولتاژ، داغ می‌شود به همین دلیل برای حفاظت از آن یک فیوز حرارتی روی ترانس قرار می‌دهند، تا هر جریان کوتاه را بررسی کند. اگر این فیوز حرارتی بسوزد، جریان برق ورودی به ترانسفورماتور قطع می‌شود، در صورت سوختن این فیوز حرارتی، قبل از تعویض کردن آن ابتدا باید دلیل سوختن آن را بررسی کنید. زیرا سوختن فیوز ممکن است به خاطر وجود مشکلی بزرگ در برد الکتریکی باشد.
  • دیود: ولتاژ خروجی ترانسفورماتور، متناوب است و برای تغذیه برد‌های کنترل مناسب نیست، به همین دلیل این ولتاژ متناوب باید به ولتاژ مستقیم تبدیل شود. کار تبدیل کردن ولتاژ متناوب به ولتاژ مستقیم را دیود انجام می‌دهد.
  • آی سی رگولاتور یا ثبیت کننده ولتاژ: برای زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدار نیاز به یک ولتاژ صاف و ثابت دارد. اگر آی سی رگولاتور در جریان کشیدن آمپر، زیاد داغ شود باید برای خنک کردن آن از رادیاتور استفاده کرد.
    • محل اتصال سیم‌ها: کولر گازی به دوبخش بیرونی و داخلی تقسیم می‌‌شود، بخش بیرونی که در خارج از آپارتمان قرار دارد، شامل بدنه، فن، کمپرسور و کندانسور است، بخش داخلی شامل پنکه، لوله مویی، اواپراتور و یک شیر انبساط است. سیم‌های رابطی که بین این دو بخش قرار دارند، جریان برق را به یونیت داخلی و خارجی منتقل می‌کنند.
    • محل اتصال سیم‌ها در این دو بخش ترمینال ورودی داخلی نامیده می‌شود. به یاد داشته باشید که به دلیل عبور جریان بالای برق، اتصالات سیم‌ها در این نقطه باید به درستی انجام بگیرد، تا از هرگونه جرقه زدن و خطرات دیگر جلوگیری شود. بنابراین بهتر است اتصال سیم‌ها و کابل‌ها را همیشه بررسی کنید، برای رسیدن به این هدف می‌توانید از تعمیر کولر گازی استفاده کنید. برای بهره بردن از این خدمت کافیست وارد سایت، وب اپ و یا اپلیکیشن آچارباز شده و درخواست تعمیر خود را ثبت کنید.
    • رله برد کولر گازی: اصلی‌ترین قطعه برد الکتریکی، رله کولر گازی است. این قطعه اندازه و شکل‌های متفاوتی دارد و خرابی آن می‌تواند، مشکلات زیادی را در کارکرد کولر گازی ایجاد کند. فنر، کنتاکت، بویین و اهرم فلزی از اجزای اصلی، رله برد کولر گازی محسوب می‌شوند.
    • وریستور: نوعی مقاومت تابع ولتاژ است، که وظیفه اصلی آن حفاظت از مدار‌‌های الکترونیکی و قطعات مربوط به آن، در برابر ولتاژ‌ها و انرژی‌های اضافی است.
    نکته‌ای که همواره در عیب یابی قطعات برد کولر گازی باید در نظر بگیرید، این است که ابتدا تمام اتصالات و فیوز‌های روی برد را از نظر ظاهری و اتصالی بررسی کنید. سوکت‌ها و سنسور‌ها نباید از مکان خود خارج شده و یا اتصالی کرده باشند. حالا که با تعدادی از قطعات برد کولر گازی و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شدید، باید درباره علائم خرابی برد الکتریکی کولر گازی بدانید. به یاد داشته باشید برای عملکرد بهتر و بیشتر قطعات کولر گازی، می‌توانید آن‌ها در زمانی مشخص تمیز کنید. شستشوی کندانسور‌ها، تمیز کردن فیلتر‌ها و اواپراتور از قطعاتی هستند که می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید
  • علائم خرابی برد الکتریکی کولر گازی
    خرابی برد الکتریکی کولر گازی علائم زیادی دارد، اگر این نشانه‌ها را بشناسید، به موقع متوجه وجود اشکال در برد کولر گازی خواهید شد و از آسیب بیشتر به دیگر قطعات کولرگازی جلوگیری خواهید کرد.
    • کولر گازی روشن نمی‌شود. این امر می‌تواند، به دلایل مختلفی از جمله، کثیف بودن فیلتر، مسدود بودن راه آب و یا حتی سیم کشی اشتباه باشد. اما اصلی‌ترین دلیل این رخداد به خاطر، خرابی برد الکتریکی کولر گازی است.
    • کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند. خراب شدن خازن و یا از کار افتادن ترموستات می‌تواند دلیلی برای این امر باشد. اما این نشانه‌ای برای خرابی برد الکتریکی کولر گازی نیز هست.
    • قدرت خنک کنندگی کولر کم شده است. تمیز و سرویس نکردن دوره‌ای، عدم شارژ به موقع گاز کولر گازی و خرابی رله برد کولر گازی می‌تواند در کاهش قدرت سرمای کولرگازی بسیار موثر باشد. برای بالا بردن میزان خنک کنندگی کولر گازی، باید با انواع گاز مبرد کولر گازی آشنا باشید.
    • کولر گازی باد گرم می‌دهد. خرابی ترموستات و کمپرسور، سوختن فن و معیوب بودن برد الکتریکی کولرگازی می‌تواند باعث وزیدن باد گرم از کولر شود. همانطور که اشاره کردیم برد کولر گازی مانند مغز دستگاه عمل کرده و به سایر قطعات برای پروسه خنک کردن دستورات لازم را می‌دهد. اگر به هر دلیلی این قطعه خراب شود، کار کولر گازی با اختلال مواجه خواهد شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.